„Ile razem dróg przebytych, ile ścieżek przedeptanych…” w tych słowach zamyka się czas, który spędziliśmy we wspólnocie pielgrzymującej do Rzymu i innych włoskich miejscowości związanych z osobami świętych.

27.09 – 03.10 był dla KSM-owiczów ( i nie tylko ) czasem szczególnej łaski, kiedy to wraz z młodymi z całej Polski mogliśmy uczestniczyć w pielgrzymce dziękczynnej za 25 lat od reaktywowania Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży w Polsce i przygotowywać się do Światowych Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie.

DSC_1424 (1)

Naszą pielgrzymka rozpoczęła się wieczorną Eucharystią w Domu Rekolekcyjnym w Rzeszowie- Przybyszówce. Około 23:00 opuściliśmy granice Rzeszowa, aby w poniedziałkowe popołudnie dotrzeć do Padwy. W bazylice Świętego Antoniego przeżyliśmy Mszę Świętą,  tuż po niej wraz z przewodnikiem zwiedzić romańsko-gotycko-bizantyjską bazylikę i dotrzeć do grobu Świętego Antoniego, gdzie każdy z nas mógł wzywać wstawiennictwa patrona rzeczy i osób zaginionych. Padwa jest pięknym miastem, które mogliśmy indywidualnie zwiedzać już po zmroku, na koniec zebraliśmy się wszyscy na padewskim placu miejskim, gdzie  wspólnie chwaliliśmy Pana śpiewem i tańcem. Do Rzymu dotarliśmy we wtorek rano. Pierwszym celem naszego zwiedzania była bazylika Świętego Piotra, podziwialiśmy potęgę  i jej piękno, każdy z nas dotarł też do grobu Świętego Jana Pawła II, aby na chwilę zatrzymać się i prosić o wstawiennictwo wielkiego Polaka.

W tym dniu przeżyliśmy Eucharystię u stóp symboli ŚDM w Międzynarodowym Centrum Młodzieżowym. Następnie wędrowaliśmy ulicami Rzymu, aby dotrzeć kolejno do Schodów Hiszpańskich, Fontanny di Trevi, Panteonu i Koloseum. Podczas zwiedzania zawędrowaliśmy do polskiego kościoła świętego Stanisława, gdzie odbywał się ślub Polaków, wyśpiewane życzenia i sto lat wywołały mnóstwo pozytywnych emocji i łez wzruszenia. Kolejne dwie noce spędziliśmy w hotelu w Bracciano. Następnego dnia wspólnie udaliśmy się na audiencję, w której wzięły również udział trzy KSM-owe małżeństwa. Był to punkt kulminacyjny naszej pielgrzymki i ogromne przeżycie dla nas wszystkich. Tego dnia Msza Święta odbyła się w bazylice Matki Bożej Nieustającej Pomocy, później zwiedzaliśmy kolejno bazylikę świętego Jana na Lateranie, Święte Schody , bazylikę Matki Boskiej Większej i bazylikę świętego Pawła za Murami. Wczesnym rankiem w czwartek wyruszyliśmy na południe, aby zatrzymać się w Casci, gdzie modliliśmy się u stóp świętej Rity patronki spraw trudnych. Następnym celem naszej podróży był Asyż.

285791_30092015

Tutaj spotkaliśmy się ze świętym Franciszkiem i świętą Klarą. Wszystkich niewątpliwe zachwyciło piękno tego małego włoskiego miasteczka. Późnym wieczorem dotarliśmy do Rimini, gdzie spędziliśmy noc, nie obyło się bez nocnych wędrówek na plażę. Poranek i wczesne popołudnie spędziliśmy przeżywają Eucharystię oraz wędrując po wybrzeżu Adriatyku. Był to ostatni dzień naszej pielgrzymki. Około godziny 15:00 wyruszyliśmy w drogę powrotną, aby w sobotę rano dotrzeć do Rzeszowa.

Dla wszystkich z nas był to czas szczególny, czas radości, ale również zadumy, modlitwy, łaski. Czas spędzony z bliskimi, z przyjaciółmi, ale też czas poznawania nowych ludzi, wymiany doświadczeń. Przygotowanie całe pielgrzymki zawdzięczamy Księdzu Pawłowi Tomoniowi, dzięki któremu byliśmy przygotowani do odwiedzenia każdego z miejsc, poznawaliśmy żywoty świętych przez oglądane filmy i z pełną świadomością wzywaliśmy ich wstawiennictwa. Niewątpliwie ten czas pozostanie w naszych sercach do końca życia jako czas szczególny.